Wbrew pozorom zwykła kuchnia jest ogromnym laboratorium chemicznym, w którym można odkrywać i wyjaśniać  złożone procesy fizyczne oraz chemiczne. To właśnie dzięki chemicznym prawom radzimy sobie  z  wieloma niedogodnościami prowadzenia  gospodarstwa domowego. W kuchni zachodzi przecież mnóstwo takich procesów, jak: smażenie, pieczenie, gotowanie, marynowanie, pasteryzacja, fermentacja.

A główną rolę pełnią w nich m.in. tłuszcze, sole i cukry. I tak na przykład,  podczas gotowania zachodzi wiele zjawisk chemicznych, których znajomość pomoże niewprawionemu kucharzowi uniknąć kulinarnych wpadek. Wiedza o właściwościach kwasów, soli, zasad, czy olejów i tego, w jaki sposób reagują one z innymi substancjami, będzie pomocna przy tworzeniu prawdziwych  kulinarnych arcydzieł.

Większość produktów spożywczych używanych na co dzień w kuchni ma swoje wzory chemiczne. Niestety występuje w nich także  coraz więcej nowych substancji, które nie zawsze są zdrowe. Pojawia się pytanie, dlaczego tak często zastępujemy składniki naturalne sztucznymi? Niestety, masowa produkcja żywności powoduje utratę witamin, smaku, koloru i naturalnego zapachu. Stąd konieczność „ubarwiania” produktów chemią, a dokładnie chemicznymi dodatkami do żywności. Obecnie znanych jest ponad 2 tysiące substancji dodatkowych, z czego Unia Europejska dopuszcza około 400. Ich zadaniem jest „oszukanie” naszych zmysłów.

Dlatego pamiętajmy, że jesteśmy tym, co jemy. Barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze, emulgatory, wzmacniacze smaku –to chemia w czystej postaci. Dietetycy biją na alarm! Jemy co popadnie, słabnie nasza odporność, chorujemy i tyjemy. Dlatego warto czytać etykiety i wiedzieć, co kryje się pod literką „E”.

O tym, że wiedza chemiczna może przydać się w codziennym życiu wiedzą uczestnicy tegorocznej edycji Konkursu Chemicznego „Chemia w Kuchni”, który odbył się w dniach od 27 marca do 4 kwietnia 2017 r.

Była to już trzecia edycja konkursu, którego celem jest zachęcanie uczniów do samodzielnego przeprowadzania eksperymentów, kreatywności i zespołowego działania oraz pogłębiania swojej wiedzy. Charakter konkursowych zmagań sprzyjał także popularyzacji nauk przyrodniczych. O dużym zainteresowaniu niezwykłym przedsięwzięciem świadczy fakt, iż w tegorocznej edycji wzięło udział aż dwadzieścia osiem drużyn z klas pierwszych i drugich ZSZ.

Laureatami zostali w tym roku:
- Klaudia Sikora i Nikola Zając z klasy 1hk - I miejsce,
- Paulina Serbin i Natalia Rosicka z klasy 1fs - II miejsce,
- Paulina Hubert, Krystian Wutka z klasy 1hk oraz Weronika Biadasiewicz i Wiktoria Gawrońska z klasy 1fs - III miejsce.

Konkurs przygotowała i przeprowadziła Małgorzata Szymańska.