Wirtualnego modelowania części maszyn, prześwietlania ultradźwiękami wałków i spoin, a także ręcznego pisania pismem technicznym próbowali uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Turku, których 14 kwietnia przyjęła Katedra Mechaniki i Budowy Maszyn PWSZ w Koninie w ramach Akademii Młodego Studenta.
Czterogodzinny program technicznego wydania AMS był bardzo bogaty. Zanim jednak uczniowie ruszyli na zajęcia, w murach uczelni powitali ich dr inż. Bogumiła Delczyk-Olejniczak, dziekan Wydziału Budownictwa, Mechaniki i Inżynierii Środowiska, jego wykładowcy i studenci.

 

Zajęcia odbyły się w czterech laboratoriach, które rotacyjnie zajmowali uczniowie podzieleni na cztery grupy.

I tak, w laboratorium rysunku technicznego wysłuchali wykładu o historii rysunku technicznego i powstaniu systemów CAD (Computer Aided Design), czyli programów służących do projektowania wspomaganego komputerowo. Po teorii nadszedł czas na warsztaty z nauki pisma technicznego oraz konkurs na najładniej wypełnioną stronę bloku z pismem technicznym. – Każdy inżynier musi umieć ręcznie posługiwać się pismem technicznym – tłumaczy prowadzący te warsztaty dr Robert Cieślak. – Nie będzie przecież z każdym drobiazgiem, popraweczką biegł do komputera, tylko bezpośrednio musi je fachowo i czytelnie nanieść na wydrukowanym, gotowym projekcie – uzasadnia używanie, wydawałoby się, archaicznych obecnie metod i umiejętności. 

W laboratorium projektowania komputerowego młodzi technicy wirtualnie modelowali pierścienie, którym mogli nadawać różne kształty, np. pączka.

W laboratorium metrologicznym, gdzie uczy się jak wykonywać pomiary techniczne oraz zasad interpretacji uzyskanych wyników, goście badali grubość powłok malarskich, prześwietlali ultradźwiękami wałki i spoiny, analizowali także strukturę materiałów.
Natomiast w laboratorium elektrycznym odbyły się warsztaty z nauki programowania robotów szkoleniowych (automatyki). Każdy z uczestników zrobił z klocków lego dowolną postać lub urządzenie, które po zaprogramowaniu przez siebie, oczywiście pod okiem specjalisty, działało np. jak łapka na myszy – dotykający je palec, wpadał w objęcia chwytaka.  

Akademię Młodego Studenta przygotowali i poprowadzili dr hab. inż. Edward Pająk, dr inż. Robert Cieślak, dr inż. Robert Roszak, mgr inż. Mirosław Falkowski, mgr inż. Krzysztof Kluczyński, mgr Tadeusz Tylak, mgr Dorota Kwiatkowska oraz studenci koła NOT, którzy w czasie przerw oprowadzili uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Turku po uczelni i zachęcali do studiowania na kierunku mechanika i budowa maszyn. Celem tego wydania akademii było pokazanie uczniom, że inżynier mechanik to zawód z przyszłością.