Projekt Eco-Drone

W czwartek 13 stycznia 2022r. odbyło się podsumowanie kolejnego projektu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole - ,,Eco-Drone: flying robots for environmental monitoring”. Projekt zakładał konstrukcję dwóch dronów wyposażonych w stacje badawcze monitorujące zanieczyszczenie powietrza oraz wody. Jego dodatkowym celem było także - podniesienie świadomości ekologicznej, promowanie odpowiedzialnego i zrównoważonego zachowania, doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim oraz zdobycie umiejętności techniczno-zawodowych. Podczas realizacji projektu młodzi konstruktorzy poznali podstawy aerodynamiki, dzięki którym tworzyli  lekkie konstrukcje nośne sterowane zdalnie.

W dniach 4-6 października 2021r. dziesięcioro uczniów naszej szkoły wzięło udział w wirtualnej mobilności, zorganizowanej w ramach projektu Erasmus+ “Eco-Drone: flying robots for environmental monitoring” przez Fevziye Tezcan Vocational Secondary School- partnerską szkołę z Turcji. Spotkanie odbyło się na platformie Zoom i uczestniczyło w nim ponad 80 uczniów z Polski, Turcji, Rumunii i Włoch. Gospodarze dołożyli wszelkich starań, aby przybliżyć nam kulturę i zwyczaje swojego kraju. Uczestnicy poznali podstawowe informacje na temat geografii i historii Turcji oraz zwiedzili wirtualnie miasto Kocaeli, w którym mieści się partnerska szkoła. Czas między poszczególnymi zadaniami wypełniała turecka muzyka prezentowana przez nauczycielki muzyki.

 Eco-Drone: flying robots for environmental monitoring - Latające roboty dla monitoringu środowisko - to kolejny z projektów Erasmus+ realizowanych przez nasza szkołę. Partnerzy projektu to:
- ITIS - LS “Francesco Giordani” - Caserta, Włochy,
- Scoala Gimnaziala Petru Rares - Harlau, Rumunia,
- Fevziye Tezcan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi - Turcja,
- Zespół Szkół Technicznych - Turek, Polska

Celem projektu jest  rozwijanie zdolności technicznych oraz kompetencji miękkich w świetle ochrony środowiska lokalnego uczestników. Założeniem projektu jest konstrukcja dwóch dronów przystosowanych do badania poziomu zanieczyszczenia powietrza i wody w terenie. Dane zebrane przez drony posłużą jako materiał badawczy świadczący o zanieczyszczeniu środowiska.

W dniach 10-12 maja 2021 r. grupa uczniów ZST wzięła udział w mobilności zdalnej zorganizowanej przez rumuńską szkołę Scoala Gimnaziala Petru Rares z Harlau. Z uwagi na sytuację epidemiczną w Europie mobilności typowe dla projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+ zostały tymczasowo zastąpione poprzez mobilności wirtualne. Było to już trzecie wydarzenie realizujące cele i zadania projektu “Eco-Drone: flying robots for environmental monitoring”. Oprócz uczniów ZST biorą w nim udział uczniowie z Rumunii, Turcji i Włoch.

Uczniowie ZST skonstruowali urządzenie do pomiaru zanieczyszczenia powietrza PM2,5 i PM10, jak można wyczytać na stronach poświęconych zanieczyszczeniom: „PM2.5 to aerozole atmosferyczne, których średnica nie jest większa niż 2.5 mikrometra. Tego rodzaju pył zawieszony jest uznawany za najgroźniejszy dla zdrowia człowieka. Wszystko dlatego, że pył jest bardzo drobny, a w takiej postaci może się przedostać bezpośrednio do krwiobiegu.

Od 25 lutego do 1 marca 2019 r. uczniowie technikum mechatronicznego ZST wzięli udział we włoskim etapie projektu Erasmus+ “Eco-Drone: flying robots for environmental monitoring” w szkole ITIS-LS “Francesco Giordani” w Casercie. W projekcie towarzyszyli im uczniowie z partnerskich szkół  z Rumunii i Turcji oraz włoscy gospodarze. Celem projektu jest współpraca przy budowie drona, dzielenie się dobrymi praktykami oraz rozwijanie kompetencji językowych i miękkich, przygotowujących młodych ludzi do pracy w zespole.