Załączniki



List Ministra Zdrowia do dyrektorów szkół, pedagogów, rodziców w sprawie
wykonywania szczepienia przeciwko SARS-CoV-2 wśród nieletnich uczniów
wieku od 12 do 15 roku życia



Szanowni Dyrektorzy Szkół, Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie!

Piszę do Państwa by przedstawić pełną informację na temat prowadzonych w Polsce szczepień przeciw COVID-19. Szczególnie kieruję ten list do tych, którzy z różnych względów obawiają się szczepień i odbierają sprzeczne, czasem wykluczające się, doniesienia medialne, czy też opinie kierowane przez różne środowiska i organizacje.

Bez wątpienia szczepienia są jednym z najbardziej skutecznych i efektywnych działań profilaktycznych, stanowiący najsilniejszy oręż w zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych na świecie. Wszystkie szczepionki przeciw COVID-19 dostępne w krajach Unii Europejskiej, a co za tym idzie również w Polsce przeszły procedurę dopuszczenia do obrotu decyzją Komisji Europejskiej po wcześniejszej naukowej ocenie Europejskiej Agencji Leków. Tym samym, co należy stanowczo podkreślić, stosowanie szczepionek nie jest żadnym eksperymentem medycznym. Wszystkie szczepionki to produkty lecznicze zarejestrowane z wskazaniami stosowania w celu zapobiegania chorobie COVID-19 wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2. Bezpieczeństwo ich stosowania, skuteczność i jakość zostały pozytywnie ocenione przez Europejską Agencję Leków, w której zasiada również przedstawiciel Polski.

Szczepionki przeciwko COVID-19 są opracowywane zgodnie z tymi samymi wymogami dotyczącymi jakości, bezpieczeństwa i skuteczności, jak inne produkty lecznicze. Kierując się koniecznością pilnej walki ze światową pandemią i koniecznością ochrony zdrowia oraz życia ludzkiego procedury rejestracyjne szczepionek zostały skrócone, ale wszystkie badania wykonano w oparciu o najwyższe standardy bezpieczeństwa, podobnie jak to się dzieje w przypadku innych szczepionek. Nie pominięto żadnego wymaganego etapu badań ani kontroli. Wszystkie badania laboratoryjne, zarówno niekliniczne na zwierzętach, jak i kliniczne na ludziach zostały przeprowadzone zgodnie z najbardziej rygorystycznymi zasadami, standardami i kryteriami etycznymi. Wydanie pozwolenia dopuszczającego szczepionkę do obrotu oznacza zatem, że jakość, bezpieczeństwo i skuteczność takiego produktu leczniczego została udowodniona na podstawie odpowiednich badań klinicznych, przedklinicznych i chemicznofarmaceutycznych. Wszystkie informacje związane ze stosowaniem szczepionek przeciw COVID-19, w tym przeciwskazania oraz działania niepożądane określają Charakterystyki Produktu Leczniczego (CHPL) dla poszczególnych szczepionek, które są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.

Dotychczas dopuszczone do szczepienia przeciw COVID-19, w grupie wiekowej od 12 roku życia zostały dwa produkty:

  • Comirnaty firmy Pfizer/BioNTech
  • Spikevax firmy Moderna Biotech Spain, S.L.

Dopuszczenie do stosowania pierwszej ze szczepionek, tj. Comirnaty w grupie wiekowej 12-15 lat nastąpiło w oparciu o dane zebrane do 13 marca 2021 r., na próbie 2 260 nastolatków (1 131 w grupie produktu leczniczego Comirnaty i 1 129 w grupie placebo)  Spośród tych uczestników 1 308 nastolatków (660 w grupie produktu leczniczego Comirnaty i 648 w grupie placebo) objęto kontrolą przez co najmniej 2 miesiące po drugiej dawce produktu leczniczego Comirnaty.

Najczęściej występującymi działaniami niepożądanymi u młodzieży w wieku od 12 do 15 lat były: ból w miejscu wstrzyknięcia (>90%), zmęczenie i ból głowy (>70%), ból mięśni i dreszcze (>40%), ból stawów i gorączka (>20%). Jak więc widać były to dość lekkie działania niepożądane.

Z kolei skuteczność i bezpieczeństwo szczepionki Spikevax w grupie młodzieży potwierdzono w badaniu klinicznym z udziałem 3732 dzieci w wieku od 12 do 17 lat. W badaniu brało udział 2773 uczestników od ukończenia 12. roku życia do ukończenia 16. roku życia i 959 uczestników od 17. roku życia do ukończenia 18. roku życia. Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że skuteczność produktu Spikevax u dzieci w wieku od 12 do 17 lat jest podobna do skuteczności u dorosłych.

Najczęstsze działania niepożądane u dzieci w wieku od 12 do 17 lat są podobne do tych u osób w wieku 18 lat i starszych. Obejmują one ból i obrzęk w miejscu wstrzyknięcia, zmęczenie, ból głowy, ból mięśni i stawów, powiększenie węzłów chłonnych, dreszcze, nudności, wymioty i gorączkę. Większość tych działań niepożądanych miała nasilenie od łagodnego do umiarkowanego i zwykle przemijała w ciągu kilku dni od otrzymania szczepionki.

Bezpieczeństwo i skuteczność szczepionek zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, są cały czas ściśle monitorowane.

W celu poszukiwania odpowiedzi, informacji lub potwierdzenia posiadanej wiedzy, zapraszam na portal prowadzony przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny: http://szczepienia.pzh.gov.pl/ oraz Europejski Portal Informacji o Szczepieniach, który powstał z inicjatywy Unii Europejskiej (wersja w języku polskim pod adresem: https://vaccination-info.euZ poważaniem z upoważnienia Ministra Zdrowia Anna Goławska Podsekretarz Stanu

 

Wracamy  z EPAS-em!

 

Tytuł Szkoła - Ambasador Parlamentu Europejskiego zobowiązuje! Z nowymi siłami i pomysłami wkraczamy w kolejny rok szkolny popularyzując wiedzę na temat Europy, Unii Europejskiej i demokracji. Za nami spotkanie inaugurujące program, przygotowane przez Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce.

Jaką szkołę zastaliśmy po pandemii? Co wydaje się nam najtrudniejsze? Jak pracować z uczniami na nowo w klasach? O czym mówić, jeśli chodzi o Unię Europejską? To jedne z wielu pytań, jakie pojawiły się podczas pierwszego dnia sesji prowadzonej przez Fundację Schumana. Dyskutowaliśmy także o tym, jak przyzwyczaić uczniów na nowo do stacjonarnego trybu nauki i jak pomóc im  odnaleźć się w grupie rówieśniczej.

Kolejny dzień upłynął pod znakiem warsztatów grupowych. Mieliśmy okazję poznać aplikacje związane z nowoczesną organizacją warsztatu pracy, szukaliśmy odpowiedzi na pytanie jak szkoły i nauczyciele mogą pomóc w rozwiązaniu problemu zmian klimatu oraz jak uczyć uczniów tolerancji i poszanowania różnorodności. Sesje zostały wzbogacone o prezentację dot. możliwości współpracy z partnerami zagranicznymi i sposobów finansowania aktywności międzynarodowych.

Podsumowaniem dwudniowych warsztatów było wspólne obejrzenie filmu dokumentalnego prezentującego sylwetkę młodej aktywistki społecznej, pokazywanego w ramach Festiwalu Millenium Docs Against Gravity - Jestem Greta.


Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego

(European Parliament Ambassador School Programme)


Od września 2020 r. nasza szkoła jest uczestnikiem projektu Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego.

Czym jest EPAS?

Program EPAS jest dedykowany dla szkół ponadgimnazjalnych i ma na celu pobudzanie świadomości młodzieży na temat Europy i demokracji europejskiej dzięki udostępnieniu jej wiedzy o Unii Europejskiej, w szczególności o Parlamencie Europejskim. Program umożliwia doświadczenie, czym jest obywatelstwo europejskie. Szkoły biorące udział w programie będą miały do wykonania następujące zadania obowiązkowe:

  • założenie szkolnego punktu informacyjnego poświęconego Europie, Unii Europejskiej oraz instytucjom europejskim. Zadaniem zarówno starszych i młodszych ambasadorów będzie zadbanie o jego bieżącą działalność.
  • organizację działań poświęconych bieżącej legislacji Parlamentu Europejskiego lub innym istotnym kwestiom europejskim
  • wykorzystanie otrzymanych materiałów dydaktycznych, scenariuszy lekcji europejskich w czasie zajęć lekcyjnych i podczas specjalnych spotkań dla szczególnie zainteresowanych uczniów.
  • organizację na terenie szkoły lub poza nią wydarzenia pod hasłem "Dzień Europy" w okolicach 9 maja. Celem wydarzenia będzie zwiększenie wiedzy uczniów dotyczącej integracji europejskiej i roli Parlamentu Europejskiego.

 

Szkoła, która z powodzeniem zakończy swój udział w programie, otrzyma tytuł „Szkoły Ambasadora Parlamentu Europejskiego”.

 

Założenia programu Szkoła- Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS) realizują MŁODSI AMBASADORZY – uczniowie: Sandra Polewska, Artur Leman i Szymon Adamek, natomiast nad przebiegiem realizacji programu czuwają STARSI AMBASADORZY: pani Marta Piątkowska, pani Agata Buchali i pani Barbara Ressel.

 

Wszystkie informacje na temat realizowanych zadań będą umieszczane na stronie szkoły w zakładce ,,INFORMACJE – Nasze działania”.

  

Newsletter 1 / 2021
Newsletter 2 / 2021
   
   
   
   
   

SZKOLNY PUNKT INFORMACYJNY O UNII EUROPEJSKIEJ



Założenie szkolnego Punktu Informacyjnego poświęconego Europie, UE oraz instytucjom europejskim to jedno z obowiązkowych zadań dla Starszych i Młodszych Ambasadorów. W tym celu zagospodarowano regał na szkolnym holu obok wejścia do budynku B. Z racji ogólnej dostępności w prostszy sposób można będzie zadbać o bieżącą działalność Punktu Informacyjnego.

Zagospodarowana w ten sposób przestrzeń umożliwi społeczności szkolnej na korzystanie z  materiałów i broszur, które posłużą jako kompendium wiedzy o ważnych kwestiach europejskich.

Pozyskane materiały zapewne posłużą także jako źródło wiedzy podczas lekcji europejskich oraz rozwijania zainteresowań społeczności uczniowskiej a przede wszystkim organizacji na terenie szkoły wydarzenia: „Dzień Europy”. Ciekawostką jest gra „Legislator”. Stanowiąca doskonałe narzędzie edukacyjne skierowane do uczniów i nauczycieli zainteresowanych tematyką europejską.

Należy dodać, że z uwagi na zdalne nauczanie materiały przygotowane  przez Starszych i Młodszych Ambasadorów będą udostępnione na stronie szkoły oraz fejsbookowym profilu, na którym uczniowie będą dokumentować udział w projekcie.


 

Młodsi Ambasadorzy EPAS w Warszawie

15 listopada 2021 r. troje uczniów kl. 3BM, Sandra Polewska, Szymon Adamek i Artur Leman, wzięli udział w szkoleniu dla Młodszych Ambasadorów programu Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego, zorganizowanym przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej  w Warszawie. W trakcie warsztatów uczestnicy i uczestniczki poznali podstawowe informacje o Parlamencie Europejskim, jego znaczeniu i możliwościach, jakie oferuje młodym Europejczykom. Mogli także podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z życiem i aktywnością we Wspólnocie Europejskiej, a także wymienić spostrzeżeniami dotyczącymi europejskich wartości, europejskich celów młodzieżowych oraz scenariuszy przyszłości Unii Europejskiej. 

Spotkanie przebiegało dynamicznie. Pracując zespołowo młodzież miała okazję bliżej się poznać i zastanowić się nad swoją wizją Europy w 2030 r. przygotowując plakaty. W oparciu o dokument ,,Rezolucji Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019–2027" młodzi obywatele oceniali, które z jedenastu celów młodzieżowych zawartych w rezolucji są dla nich najważniejsze. Nasi ambasadorzy wrócili zadowoleni, z głowami pełnymi pomysłów i gotowi do nowych zadań.





Program EPAS - podsumowanie

Miło nam poinformować, że wczoraj otrzymaliśmy tytuł Szkoła - Ambasador Parlamentu Europejskiego! Tym samym dołączyliśmy do międzynarodowej sieci szkół popularyzujących wśród uczniów wiedzę na temat europejskiej demokracji parlamentarnej, roli Parlamentu Europejskiego i europejskich wartości. Sieć, która obejmuje około 1500 certyfikowanych szkół - ambasadorów Parlamentu Europejskiego, 3700 nauczycieli mianowanych starszymi ambasadorami i prawie 23 000 uczniów mianowanych młodszymi ambasadorami, daje szkołom doskonałą okazję do wymiany najlepszych praktyk i współpracy przy realizacji programu. Sieć szkół-ambasadorów stanowi część większej społeczności współpracującej z Parlamentem Europejskim, w szczególności za pośrednictwem platformy wspólnie.eu.

Podmioty realizujące zadania publiczne obowiązane są posiadać elektroniczną skrzynkę podawczą.

Elektroniczna skrzynka podawcza pozwala na doręczanie do instytucji pism podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym w sposób zapewniający otrzymanie urzędowego poświadczenia przedłożenia (UPP). UPP jest dowodem doręczenia pisma, a widniejąca na nim data stanowi datę doręczenia.


Dostarczenie dokumentu elektronicznego do Zespołu Szkół Technicznych im. gen. prof. Sylwestra Kaliskiego w Turku 

W celu dostarczenia do Zespołu Szkół Technicznych im. gen. prof. Sylwestra Kaliskiego w Turku dokumentu elektronicznego należy zarejestrować się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) pod adresem epuap.gov.pl.  Dokładna instrukcja zakładania konta. Porady praktyczne (wraz ze zrzutami ekranowymi), jak założyć konto, zaczynają się od strony 5. ww. instrukcji.


Po założeniu konta i zalogowaniu się na ePUAP użytkownik ma dostęp do elektronicznej skrzynki podawczej Szkoły Podstawowej nr 21 im. Kazimierza Wielkiego w Jaworznie Wystarczy kliknąć w link: 
https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/profil-urzedu/zst_turek 

Za jego pomocą załatwią Państwo każdą sprawę należącą do kompetencji Zespołu Szkół Technicznych im. gen. prof. Sylwestra Kaliskiego w Turku. Do formularza można dodawać załączniki o następujących rozszerzeniach: .doc, .docx, .gif, .jpg (.jpeg), .ods, .odt, .pdf, .png, .rtf, .svg, .tif(.tiff), .txt, .xls, .xlsx, .xml. Maksymalny rozmiar dokumentu elektronicznego to 5 megabajtów.

Pliki zawierające szkodliwe oprogramowanie będą automatycznie usuwane.

Odnośnie spraw załatwianych w trybie postępowania administracyjnego konieczne jest podanie imienia, nazwiska, adresu osoby wnoszącej pismo oraz jej podpisu. Elektroniczna skrzynka podawcza obsługuje zarówno bezpieczny kwalifikowany podpis elektroniczny jak i jego darmowy odpowiednik, czyli profil zaufany ePUAP.


Profil zaufany ePUAP

Profil zaufany ePUAP każda (pełnoletnia) osoba zakłada również za pośrednictwem platformy epuap.gov.pl.

Dokładna instrukcja zakładania profilu zaufanego 
Porady praktyczne (wraz ze zrzutami ekranowymi), jak założyć profil zaufany, zaczynają się od str. 9. ww. instrukcji.

Po złożeniu wniosku w systemie profil zaufany można potwierdzić w ciągu 14 dni w każdym urzędzie skarbowym, w każdym urzędzie wojewódzkim, w wybranych oddziałach ZUS i wybranych urzędach gmin. Lista punktów potwierdzających. Punkty potwierdzające są odpowiednio oznakowane.


Wybrane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące dokumentów elektronicznych: Art. 14, Art. 39(1), Art. 63, Art. 46, Art. 217 § 4.


Do wszystkich klas Technikum przedmioty przeliczane na punkty rekrutacyjne to: język polski, matematyka, informatyka, język angielski

Do wszystkich klas Branżowej Szkoły I stopnia przedmioty przeliczane na punkty rekrutacyjne to: język polski, matematyka, informatyka, edukacja dla bezpieczeństwa


Zasady rekrutacji do szkół w Zespole Szkół Technicznych w Turku określa
REGULAMIN  REKRUTACJI  DO KLAS  PIERWSZYCH ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH
im. gen. prof. Sylwestra Kaliskiego w Turku na rok szkolny 2024/2025

 

Szczegółowe zasady rekrutacji na rok szkolny 2024/2025 zawierają następujące akty prawne:

  • zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) – rozdział 6 (art. 130 – 164)
  • sposób przeliczania na punkty kryteriów branych pod uwagę w rekrutacji do wybranych szkół, szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej, szczegółowy tryb przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego - rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. poz. 2431)
  • badania lekarskie kandydatów do szkół ponadpodstawowych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. poz. 1651)

 

TERMINY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO W TYM TERMINY SKŁADANIA DOKUMENTÓW DO KLAS PIERWSZYCH PUBLICZNYCH SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH 
w Zespole Szkół Technicznych im. gen. prof. Sylwestra Kaliskiego w Turku


Lp.

Rodzaj czynności

Termin w postępowaniu rekrutacyjnym

Termin w postępowaniu uzupełniającego

1.        

Złożenie wniosku o przyjęcie do Zespołu Szkół Technicznych w Turku wraz z dokumentami (podpisanego przez co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna)

od 20 maja 2024 r.

do 14 czerwca 2024 r.

do godz. 15.00

od 19 lipca 2024 r.
do 26 lipca 2024 r.
do godz. 15.00

2.        

Odbiór od dyrektora skierowania na badania lekarskie

od 20 maja 2024 r.

od 19 lipca 2024 r.

3.        

Odbiór świadectwa ukończenia szkoły podstawowej

21 czerwca 2024 r.

nie dotyczy

4.        

Ogłoszenie przez OKE wyników egzaminu ósmoklasisty

3 lipca 2024 r.

Nie dotyczy

5.        

Odbiór ze szkoły podstawowej zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty

3 lipca 2024 r.

nie dotyczy

6.        

Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty

Możliwość dokonania zmiany wcześniej złożonego wniosku, z uwagi na zamianę szkół lub oddziałów albo możliwość złożenia nowego wniosku

o przyjęcie do szkoły wraz z dokumentami

od 21 czerwca 2024 r.

do 5 lipca 2024 r.

do godz. 15.00

nie dotyczy

7.        

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do Zespołu Szkół Technicznych w Turku i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków i kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych z ustaleniem okoliczności zawartych w załączonych oświadczeniach

do 5 lipca 2024 r.

do 26 lipca 2024 r.

8.        

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w załączonych oświadczeniach, w tym dokumentów przesłanych przez wójta (burmistrza lub prezydenta)

do 10 lipca 2024 r.

do 31 lipca 2024 r.

9.        

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych1

11 lipca 2024 r.

godz. 12.00

 

1 sierpnia 2024 r.

godz. 12.00

10.    

Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenia lekarskiego o braku przeciwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami2 i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem3

od 11 lipca 2024 r.

do 17 lipca 2024 r.

do godz. 15.00

 

od 1 sierpnia 2024 r.

do 7 sierpnia 2024 r.

do godz. 15.00

11.    

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych

18 lipca 2024 r.

do godz. 12.00

 

8 sierpnia 2024 r.

do godz. 12.00

 

1 Kandydat zostanie przyjęty do szkoły jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego został zakwalifikowany oraz złoży wymagane dokumenty

2 dotyczy szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym

3 dotyczy szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E

 

Terminy postępowania rekrutacyjnego określa wprowadzony przez ZARZĄDZENIE NR 110.1.7.2024 WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY z dnia 30 stycznia 2024 r., harmonogram, opublikowany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty