W dniach 16 - 17 czerwca 2025 r. odbyła się wizyta studyjna adresowana do nauczycieli w ramach projektu edukacyjnego „Szkoła Wodorowa – edycja 2024”. Organizatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Celem wydarzenia- przybliżenie uczestnikom innowacyjnych rozwiązań w zakresie technologii wodorowych oraz nowoczesnych metod kształcenia technicznego i naukowego.

Dwudniowy program rozpoczął się w Poznaniu, skąd uczestnicy udali się do Odolanowa, aby zobaczyć instalację ORLEN – Oddział PGNiG,  realizującą projekt badawczy InGrid Power to Gas. Na miejscu nauczyciele zapoznali się z procesami przetwarzania energii ze źródeł odnawialnych w paliwa gazowe, w tym wodór.

Kolejnym punktem programu była wizyta w Politechnice Wrocławskiej, gdzie przedstawiono osiągnięcia zespołu badawczego w dziedzinie projektowania i produkcji kompozytowych zbiorników wysokociśnieniowych na wodór. Uczestnicy mieli również okazję zwiedzić Laboratorium Kompozytów Polimerowych i Konstrukcji Lekkich, poznając technologię ich wytwarzania i badań.

Następnym celem było Cottbus (Brandenburgia) oraz Brandenburski Uniwersytet Techniczny Cottbus–Senftenberg (BTU). Wizyta obejmowała prezentację działalności instytutu oraz zwiedzanie hal technologicznych połączone z pokazami najnowszych rozwiązań w dziedzinie materiałów i technologii wodorowych, takich jak techniki nawijania i AFP.

Ostatnim punktem programu było Cottbuser Ostsee – największy sztuczny zbiornik wodny w Europie, powstający w miejscu dawnej odkrywki węgla brunatnego oraz elektrownia biogazowa w miejscowości Forst, która produkuje energię elektryczną i ciepło z biogazu, powstającego w wyniku beztlenowej fermentacji materii organicznej.

Wizyta była nie tylko okazją do zdobycia nowej wiedzy i inspiracji edukacyjnych, lecz także szansą na budowanie partnerstwa  międzynarodowego i wymianę doświadczeń w zakresie edukacji technicznej i proekologicznej.

{gallery}2025.06.17-szkola-wodorowa}/{gallery}