Tuż przed wakacjami nasza szkoła dołączyła do działań pilotażowych realizowanych w międzynarodowym projekcie o edukacji hybrydowej „Breathe The Future – Hybrid Education in VET – hVET” (nr projektu 2021-2-PL01-KA220-VET-000050664) oraz w projekcie o włączeniu uczniów niedostatecznie reprezentowanych w życie szkoły „Inclusive Engagement of Underrepresented Learners in Vocational Education & Training – InclusiVET” (nr projektu 2022-1-FR01-KA220-VET-000086281). Projekty realizowane są w ramach programu Erasmus+, Kształcenie i szkolenie zawodowe. Koordynatorem działań pilotażowych w Polsce jest Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” z siedzibą w Lublinie.

30 września 2024 r. siedmioro uczniów naszej szkoły, Patryk Majewski 3TG, Wiktoria Motała 3TG, Krystian Wardeński 3Tg, Dorota Zając 3TG, Zosia Zielińska 3TG, Amelia Kowalska 1TG oraz Tomasz Błażko 1TG, wzięło udział w debacie online w języku angielskim, podczas której zapoznali się z głównymi założeniami projektu InclusiVET:

  • tworzenie włączającego środowiska szkolnego,
  • zwiększenie świadomości młodzieży na temat włączających działań prowadzonych na terenie szkół - uczestników projektu,
  • dzielenie się dobrymi praktykami zwiększającymi włączające zaangażowanie młodzieży w życie szkoły i klasy,
  • promowanie udziału uczniów niedostatecznie reprezentowanych w życiu szkoły,
  • opracowanie strategii i narzędzi, które będą wspierały rozwój kultury włączającego zaangażowania młodzieży.

W debacie wzięły udział 4 szkoły. Uczniowie pracowali w grupach i wspólnie przyglądali się działaniom włączającym uczniów w życie szkoły oraz trudnościom, jakie mogą napotkać wdrażając takie działania.

Zapoznali się także z koncepcją  procesu tworzenia rekomendacji dla szkoły. Jest to działanie wykonywane przez uczniów upoważniające ich do przeprowadzenia aktywnej oceny oraz opracowania propozycji w zakresie wspierania włączającego zaangażowania uczniów. W najbliższym czasie nasz zespół przystąpi do przeprowadzenia wywiadów wśród nauczycieli oraz uczniów badając wybrany przez siebie obszar działalności szkoły. Badaniu mogą podlegać m.in. poczucie przynależności uczniów, nauczanie i uczenie się, kierownictwo i zarządzanie, wspieranie uczniów, zapewnianie jakości. Uczniowie, przy wsparciu nauczycieli koordynujących, wybierają odpowiedni dla siebie temat, gromadzą dane przy użyciu wybranych metod oraz przedstawiają swoje wnioski i rekomendacje w postaci raportu, który jest następnie prezentowany dyrekcji szkoły.

Jakie są korzyści opracowania rekomendacji? Cały proces ma na celu zachęcanie szkół do tworzenia własnych planów działania w zapewnieniu włączenia różnorodności, polityki integracyjnej oraz praktyk związanych z zaangażowaniem się uczniów. Badania przeprowadzane przez uczniów mogą wpływać na podejmowanie decyzji opartych na rzetelnych informacjach sprawiając, że opracowywane sposoby funkcjonowania i praktyki będą rzeczywiście pasować do potrzeb i preferencji uczniów. W szczególności proces może przynieść korzyści grupom marginalizowanym, sprawiając, że ich głos będzie brany pod uwagę w działaniach mających na celu eliminowanie wszelkich różnic. Co więcej, uczniowie mają możliwość oceny włączającego zaangażowania młodzieży, natomiast nauczyciele oraz dyrekcja mogą spojrzeć z dystansem, wysłuchać i poznać perspektywę uczniów.