W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu  Szkoła wolna od dopalaczy i w okresie od 16 listopada 2015 r. do 31 maja 2016 r.  wykonywała zadania przewidziane regulaminem konkursu. Szkoła przystępując do konkursu przyjęła na siebie realizację 10 zadań konkursowych, których wykonanie zostało przez jury konkursu ocenione i tym samym uzyskaliśmy tytuł Szkoły wolnej od dopalaczy.

Za działania szkolne osobami odpowiedzialnymi były pani Renata Jędraszczyk, pani Aleksandra Milczarek i pani Izabela Cytrowska

Celem konkursu było zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą zażywanie dopalaczy.

Zadania konkursu:

  1. „Używkom mówię nie” – zainscenizowanie kilku sytuacji, w której potrafimy wykazać się postawą asertywną i odmówić, gdy ktoś zachęca do używek. Dyskusja na temat szkód zdrowotnych i społecznych związanych z używaniem dopalaczy. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych/pisemnych, filmów, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  2. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat „Dopalacze – jak się przed tym bronić”. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /pisemnych, filmów, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  3. „Nie daj się wypalić” – przeprowadzenie międzyszkolnej kampanii informacyjnej w wybranej formie (np. ulotek, radiowęzła, akcji informacyjnej na stronie internetowej szkoły). Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /pisemnych, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  4. Przygotowanie plakatu pod hasłem „Stop dopalaczom!”. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  5. Zorganizowanie dla uczniów, rodziców oraz dyrektorów, nauczycieli i pedagogów spotkania z lekarzem nt. niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą korzystanie z dopalaczy oraz z Policjantem nt. odpowiedzialności wynikającej z rozprowadzania dopalaczy. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /pisemnych, filmów, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  6. Zorganizowanie dla uczniów, zajęć praktycznych z ratownikiem medycznym dot. pierwszej pomocy przedmedycznej. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  7. Zorganizowanie akcji „Pakt przeciwko dopalaczom”. Przeprowadzenie wśród uczniów akcji zbierania podpisów pod listą osób, które dopalaczom mówią nie. Ocena na podstawie sprawozdania, zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  8. Zorganizowanie spotkania z osobą, która była uzależniona od narkotyków, aby opowiedziała o swoich negatywnych doświadczeniach z tym związanych. W przypadku placówek, w której otoczeniu brak takiej osoby można włączyć uczniom film na ww. temat. Ocena na podstawie sprawozdania, prac pisemnych przesłanych do jury konkursu.
  9. Przeprowadzenie na lekcjach wychowawczych inscenizacji, które będą podsumowaniem zdobytej wiedzy na temat działania dopalaczy. Ocena na podstawie sprawozdania, zdjęć, filmów przesłanych do jury konkursu.
  10. Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie „Dopalacze – nowe wyzwania dla pracowników szkół oraz placówek oświatowych”  (zadanie obowiązkowe). 

Hasłem konkursu jest: Prawo, Przyjaźń, Tolerancja.

Organizatorem przedsięwzięcia jest redakcja miesięcznika Perspektywy Europejskie oraz Fundacja Państwo Obywatelskie a także  Komitet Honorowy, do którego zaproszeni zostali:

  • Minister Edukacji Narodowej,
  • Minister Sprawiedliwości,
  • Przedstawiciele Sejmu i Senatu,
  • Przedstawiciele Stowarzyszeń Nauczycielskich,
  • Przedstawiciele Kuratoriów Oświaty,
  • Komendant Główny Policji,
  • Rektorzy i Dziekani uczelni oraz wydziałów pedagogicznych, Naukowcy,
  • Przedstawiciele organizacji obywatelskich, samorządów terytorialnych.